Emigracja do nowego kraju zawsze jest wyzwaniem. Zwłaszcza jeśli chodzi o załatwienie formalności potrzebnych do legalnej pracy i mieszkania za granicą. Jak wygląda emigracja na Maltę? Jakie formalności musisz załatwić po przeprowadzce na Maltę, jak i gdzie to zrobić? O tym opowiem ci właśnie w tym artykule i mam nadzieję, że pomoże ci on w emigracji.
Jeśli masz już na Malcie pracę i podpisaną umowę, musisz załatwić kilka formalności aby i twoja praca i pobyt na Malcie były całkowicie legalne. Aby tak było, musisz dostać numer ubezpieczenia (social security number), numer podatkowy (tax number), zaświadczenie o niekaralności, a także złożyć wniosek o kartę rezydenta.
Więcej o życiu na Malcie posłuchasz na naszym kanale na YouTube.
Emigracja na Maltę – co musisz załatwić?
Numer ubezpieczenia społecznego – social security number
Jeśli masz już pracę na Malcie to pierwszym krokiem, który musisz wykonać po podpisaniu umowy, jest złożenie wniosku o numer ubezpieczenia społecznego. Na Malcie nazywa się on social security number, a składki odprowadzane na social security są maltańskim odpowiednikiem składek polskiego ZUSu.
Wniosek o numer ubezpieczenia wypełnia się online i należy tam podać swoje dane osobowe oraz adres zamieszkania, a także dołączyć podpisaną umowę o pracę oraz skan dowodu osobistego lub paszportu. Rozpatrzenie wniosku w postaci nadanego numeru dostajemy na maila i trzeba przekazać go pracodawcy, aby ten mógł opłacać za nas składki na ubezpieczenie społeczne.
Na rozpatrzenie wniosku i nadanie numeru czeka się do czterech tygodni. Ja akurat swój numer dostałam już jeden dzień po złożeniu wniosku.
Wniosek wypełnisz tutaj.
Numer podatkowy – tax number
Jeśli masz już numer ubezpieczenia, możesz złożyć wniosek o numer podatkowy. Dlaczego tak? We wniosku o numer podatkowy musisz już podać numer ubezpieczenia społecznego, dlatego właśnie składaj wnioski w takiej kolejności.
Wniosek o numer podatkowy również wypełnia się online i nadany numer dostaje się mailem, a po kilku dniach również pocztą na podany adres korespondencji. Wypełniając wniosek, poza podstawowymi danymi osobowymi, musisz podać też informacje dotyczące męża lub żony, jeśli też mieszka na Malcie. Na Malcie można rozliczać się z podatku samemu lub z mężem/żoną. Dużo bardziej opłaca się rozliczać wspólnie gdyż wtedy płacimy niższe podatki i mamy wyższą kwotę wolną od podatku. Nawet jeśli tylko jedna osoba z pary pracuje, to i tak przy składaniu wniosku o numer podatkowy, zostanie on nadany od razu również dla męża/żony. Jest to spore ułatwienie żeby od razu jednym wnioskiem załatwić numer dla dwóch osób.
Jeśli składasz wniosek o numer podatkowy i pozostajesz w związku małżeńskim, musisz do wniosku załączyć akt ślubu oraz deklarację dotyczącą rezydencji podpisaną przez żonę/męża. Wzór deklaracji znajdziesz na stronie gdzie wypełniasz wniosek. Jeśli chodzi o akt ślubu, warto mieć tutaj wielojęzyczny akt ślubu, który możesz pobrać w Polsce w Urzędzie Stanu Cywilnego. Oszczędzi ci to problemów z tłumaczeniem polskiego dokumentu.
Wniosek o numer podatkowy złożysz tutaj.
Zaświadczenie o niekaralności – police conduct certificate
Nie mam pewności czy zaświadczenie o niekaralności wymagane jest w każdej pracy, ale z racji tego, że my obydwoje musieliśmy takie dostarczyć przed rozpoczęciem pracy na Malcie, postanowiłam również wam o tym wspomnieć.
Bez względu na to czy mieszkasz już na Malcie od kilku miesięcy, czy dopiero się przeprowadzasz, pracodawca może poprosić o dostarczenie „police conduct cerfiticate” czyli tutejszego zaświadczenia o niekaralności. Jeśli posiadasz już kartę rezydenta na Malcie, możesz to zaświadczenie wyrobić przez internet i dostać na swój adres korespondencji. Jeśli jednak dopiero przeprowadzasz się na Maltę lub potrzebujesz załatwić sprawę od ręki, musisz udać się do głównej siedziby policji w miejscowości Floriana. Tam weźmiesz numerek i poczekasz w kolejce aby dostać ręcznie wypisane zaświadczenie z pieczątką. Za taki dokument zapłacisz ok. 2-3 €.
Planujesz przeprowadzkę na Maltę? Zobacz nasz przewodnik dotyczący wynajmu mieszkań.
Wniosek o kartę rezydenta
Na Malcie możesz przebywać do 90 dni bez konieczności załatwiania formalności związanych z pobytem czyli bez składania wniosku o kartę rezydenta. Ponieważ oczekiwanie na rozpatrzenie wniosku oraz wydanie samej karty trwa kilka tygodni lub miesięcy, polecam złożyć wniosek jak najszybciej.
Jeśli pracujesz na Malcie to wypełniasz i składasz formularz A, załączasz do niego skan dowodu osobistego lub paszportu oraz umowę o pracę. Jeśli składasz wniosek razem z mężem/żoną na podstawie tylko swojej umowy o pracę musisz dołączyć też akt ślubu i oczywiście dokument tożsamości i wypełniony wniosek partnera/partnerki.
Przygotowane dokumenty wysyłasz mailem do urzędu. Po ok. dwóch tygodniach (czas podaje na podstawie naszego przypadku) dostajesz pierwszą odpowiedź z urzędu z dodatkowymi dwoma dokumentami do wypełnienia. Jeden z nich dotyczy przetwarzania danych osobowych, drugi to formularz dotyczący aplikacji o wydanie karty rezydenta.
Gdy już wyślesz na maila urzędu dodatkowe formularze, musisz poczekać na wyznaczenie terminu złożenia dokumentów w urzędzie. W zależności od szczęścia możesz czekać na wyznaczenie terminu od kilku tygodni do kilku miesięcy. Niektórzy czekają nawet 8 miesięcy. My czekaliśmy ok. 2. W urzędzie Identity Malta w Msidzie trzeba złożyć wydrukowane wszystkie wnioski i dokumenty, które wcześniej wysyłaliśmy mailem. Na miejscu robią też zdjęcie do karty rezydenta.
Po złożeniu dokumentów w urzędzie, pozostaje nam czekać na list z informacją, że karta jest gotowa do odbioru. Na ten list czeka się do 6 tygodni od wizyty w urzędzie. Następnie trzeba osobiście odebrać kartę z urzędu. Na tym kończy się proces legalizowania pobytu na Malcie.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Wszystkie wnioski wypełnia się po angielsku. Oczywiście można to zrobić też po maltańsku, ale ponieważ na Malcie mamy dwa języki urzędowe, to wystarczy nam angielski. Dodatkowe dokumenty tj. akt ślubu, które są składane razem z wnioskami, również mogą być przetłumaczone jedynie na język angielski.
Mam nadzieję, że emigracja na Maltę będzie znacznie łatwiejsza dzięki tym informacjom. Jeśli masz jakieś pytania to daj znać w komentarzu.
Co w przypadku gdy nie pracuje i utrzymuje mnie partner? Mogę wykazać że mamy wspólne konto bankowe czy to działa tylko w przypadku małżeństw? A może wystarczy dokument potwierdzający że wynajmuje od jakiegoś czasu mieszkanie?
W jakich urzedach sklada sie wniosek o numer ubezpieczenia i numer podatkowy i w jaki sposob rejestruje sie pobyt aby otrzymac karte rezydenta?
W tekście, który komentujesz masz podane wszystkie te informacje łącznie z linkami do urzędów gdzie trzeba złożyć wniosek. Jaśniej już nie potrafię wyjaśnić tego jak to zrobić 🙂
Jak sprawa wygląda, jeśli w pl prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i chcę taką otworzyć na Malcie oraz tam się przenieść na stałe?
Nie ma pojęcia bo nie prowadziłam nigdy swojej działalności. Warto skonsultować takie sprawy ze specjalistą na Malcie.